Thursday, February 2, 2012

Wake Up!

Baru nak sedar diri..

Selalu tak diri anda cakap cam ni "Menyesalnye tak buat awal-awal.. " Tiap-tiap hari tak pun selang sejam ulang cakap phrase ni pun kite memang takkan sedar.. Kebanyakan kita memang suka buat kerja last minit, suka tangguh-tangguh kerja atau sesuatu urusan, sampai nak dekat baru kita nak buat..
Sebab apa? Banyak alasan kalau kita bersikap suka menyalahkan benda lain.. Contohnya, tiba-tiba je ade sesuatu berlaku, atau masa tak kena.. Tu lah hidup, kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan. Tapi, kita tak boleh mengamalkan sikap tangguh-menangguh ni sebab ia tidak baik untuk kesihatan kita, dari segi fizikal dan mental.

Bayangkan anda ade kerja untuk dihantar dalam masa 2 minggu.. Maka pada awal-awal tu anda pun akan jadi malaslah.. "takde mood.. nanti la.. lambat lagi, banyak masa lagi.." and so on.. so tick-tock masa pun berlalu dengan pantasnya, bila dah 2-3 hari sebelum tarikh tu, baru la nak kelam-kabut mencari membuat dan menyiapkan dengan sepenuh jiwa raga.. Sebab time tu baru nak ade pressure untuk push yourself to the limit.. Kan? Bagi yang tak rasa macam ni selalu, tahniah.. Anda memang bijak mengurus masa dan plan kehidupan anda dengan lancar dan teratur..

So what happens after that? Sebab push yourself to the limit, maka tidur tak cukup.. Kalau kena present kerja to client, not well prepared.. Cakap pun berhambur segala takde intro dan ending.. Akibat dari ini.. Pressure dan STRESS! Ok.. stress merupakan perkataan yang sensitif dan perlu kita elakkan dari kehidupan seharian.. sebab ianya tak best! Jadi.. jangan la kita biasakan diri buat kerja last minit..

So macam mane nak sedar diri? Ambil la air splash kat muka.. jadi tak?
Satu cara is to slap your face and say: "Bile nak berubah nih?!!" ok. memang tak jadi la..Memang susah nak jadi sebenarnya.. Sebab perubahan akan datang dengan kesedaran yang betul-betul mantap ye.. Bagaimana nak berubah  kalau diri kita sendiri tak mahu berubah..


They always say time changes things, but you actually have to change them yourself.
Andy Warhol (1928-1987)


We definitely need time to change, but if we just sit and don't make the first move, nothing will ever happen. It's us that is controlling our attitude, so kite kena kuat semangat untuk mula berubah.. Ini peringatan untuk diri saya sendiri jugak, yang suke buat kerja last minit.. Marilah kita berubah, jangan suka tangguh kerja dan buat last minit, nanti menyesal tak sudah..

Nak dekat dah baru nk sedar diri.. Huh! Wake Up!! >.<"



No comments:

Post a Comment